De Laatste Lootjes wegen het zwaarst!

Help ons de laatste lootjes te leggen van ons nieuwe scoutslokaal

Graag willen we ons even voorstellen. Met diepe wortels in de geschiedenis van onze stad Herentals en met jonge takken die nog steeds naar de sterren reiken, wordt scouts De Buecken gedragen door een brede groep actieve Herentalsenaren. Als onderdeel van Scouts en Gidsen Vlaanderen streven we ernaar om het spel van betekenisvolle vrijetijdsbesteding te organiseren voor jongens vanaf 6 jaar, ongeacht hun achtergrond. We bieden wekelijkse ontmoetingen vol spel, lachen en ontdekking, waarin onze leden worden begeleid door gepassioneerde vrijwilligers om idealen zoals verantwoordelijkheid, inzet en samenwerking te ontwikkelen. Bij Scouts De Buecken zien we jongens elk jaar opgroeien, iets waar we trots op zijn!

Scouts De Buecken is zowel de jongste als de oudste scoutsgroep van Herentals. Onze groep werd pas in 2014 officieel opgericht, toen de groepen 1ste Kempen en 8ste Kempen besloten hun jarenlange rivaliteit opzij te zetten. Onder de nieuwe naam wilden ze samenwerken aan hun gemeenschappelijke scoutsdoel. De fuserende groepen waren de oudste scoutsgroepen van Herentals, de 1ste Kempen zelfs één van de oudsten van het land. Via onze groep was Herentals de bakermat van scouting in heel de Kempen. De geschiedenis van de tienjarige dreumes scouts De Buecken gaat zo terug tot 1919.

Ons eerste scoutslokaal was gevestigd langs de Augustijnenlaan te Herentals. Het lokaal dateert van eind jaren 1940 en was toen één van de weinige gebouwen ter plaatse. Een ideale plek om aan scouting te doen! In de loop van de voorbij decennia nam de bebouwing in de omgeving echter toe en werd de speelruimte voor onze scouts alsmaar kleiner. Het werd tijd om uit te kijken naar een nieuwe locatie. Door de verkoop van het huidige lokaal aan de Augustijnenlaan en door een gulle schenker die ons een nieuw stuk grond cadeau deed, slaagden we er in om een volledig nieuw lokaal neer te zetten in de Langepad naast het Kempisch Kanaal. Op 16 september 2023 werd het nieuwe lokaal in gebruik genomen. Een nieuw lokaal in het midden van de bossen langs het kanaal. Back to basics voor onze scoutsgroepering! Echter werden we geconfronteerd met stijgende prijzen tijdens de bouwperiode en ook de alsmaar strengere bouwnormen (zelfs voor een scoutslokaal!) maakten dat ons budget op was om de laatste noodzakelijke investeringen te realiseren (zonnepanelen, ventilatie, waterzuivering).

Hiervoor willen we graag een beroep doen op alle sympathisanten om ons te helpen deze laatste “lootjes” te leggen. En dit willen we doen door de uitgifte van een loten-lening.

Het reglement hiervan vind je hier

Overtuigd?! Schrijf dan hier in:

Maak jouw eigen website met JouwWeb